Musik à la Niklas

Jag(Niklas) tänkte att jag ska vara så där cool och skriva upp mina favoritband och sånt här... Så håll i er!

Först ut är Wolfmother som jag fick höra för första gången genom att min far... laddade ner deras skiva. Otroligt bra hårdrock! Många säger att de har väldigt mycket influenser av Led Zeppelin, men jag tycker att de har skapat ett helt unikt sound. Basisten lirar dessutom Rickenbacker-elbas, samt keyboard utöver det.

Nästa band blir Moneybrother som såklart Jonas Eliason presenterade så fint för mig. Jag var inte jätte imponerad från början men när jag lyssnade på det lite närmre så lät det bra, jätte bra! Jag såg dessutom Moneybrother och pojkarna på Way Out West i somras vilket fick mig att köpa tre skivor av honom. Kanonbra konsert.

Salem Al Fakir, världens mysigaste musiker? Ja, det skulle väl kanske vara Lasse Berghagen i så fall. Jag hörde honom först på radion med låten Good Song som jag varmt kan rekommendera. Även Salem såg jag på Way Out West. Han är riktigt skoj på scen och riktigt musikalisk och skriver riktigt bra pop/soul-låtar.

Holwing Pelle och hans The Hives såg jag live på Way Out West. Deras dunder-show blir svårt att glömma, speciellt efter The Hellacopters usla framtränande(de förtjänar inte fet-text). Dock var festivalens klimax (som de själva sade) The Ark.

Ett band värt att nämnas är också Evergrey, det är nog det enda som håller sig kvar i min spellista från min metal-period. Låtar som In Remembrence, I'm Sorry och Masterplan kommer nog alltid finna plats i mp3:n.

Eller räknas Foo Fighters till metal? Hur som helst så är dessa rockers mücket bra. Kanske har de blivit lite för "mainstream" det sista, men skit samma. Dom gör bra låtar.

Oj, jag höl på att glömma det bästa av allt, den isländska gruppen Sigúr Rós. Detta är nog ett av få band som fått mig att känna starka känslor (okej en del musik väcker ju stark irritation och andra glädje). Men Sigúr Rós är något alldeles speciellt. Deras spår Glósólí och Hoppipolla är mästerverk.

Annan musik som jag lyssnar på är Mando Diao, Pink Floyd, Jaco Pastorius, Arctic Monkeys, Nirvana och mycket annat.

Jag kan passa på att informera er än en gång om vårt eget band Ajjma Rebel. Vi har inte släppt något album ännu, men vi har redan en lista på potentiella hitar. Just nu ligger en replokal som prioritet  #1
Elbas: Niklas Berg
Elgitarr: Filip Casserblad
Trummor: Dennis Sporrong
Sång: Jonas Eliason
Beundrare: Fredag

Arturs dagens låt: Mary Of the 4Th Form - Boomtown Rats

image66
Salem Al Fakir - Parksommar 2007... (bild: Artur)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0